Benvenuto Sicilia!

 

Ruszamy na kolejne spotkanie w ramach realizowanego przez naszą szkołę programu Comenius: „Let’s share our culture” („Poznajemy nasze kultury”). Tym razem udajemy się dalej niż poprzednio, bo na włoską, największą na Morzu Śródziemnym wyspę – Sycylię – do gminy Trapani.

Sycylia jest prawdziwą skarbnicą pięknych i oryginalnych zabytków architektury oraz oazą dla wielbicieli piaszczystych plaż i fotografii.

NA POCZĄTEK NIECO HISTORII, bo bez tego ani rusz…

Sycylia jest autonomicznym regionem Włoch, to znaczy cieszącym się pewną niezależnością od władzy centralnej, niejednokrotnie posiadającym własne władze. Zajmuje powierzchnię 25,7 tys. km2 , w przewadze wyżynną i górską. We wschodniej części wyspy znajduje się najwyższy szczyt – czynny wulkan Etna (3340 m n.p.m.).
W swojej historii Sycylia była terenem kolonizacji fenickiej następnie greckiej. Została później podbita przez Rzym. Po upadku zachodniego cesarstwa rzymskiego Sycylia znalazła się pod rządami Ostrogotów, potem Bizancjum, by w końcu stać się terenem najazdów Arabów, wreszcie Normanów. Królestwo Sycylii powstało tu w XI wieku. Od 1861 Sycylia włączona jest do Włoch. W 1947 wyspa otrzymała autonomię.

W programie oprócz spotkań nauczycieli, także wymiana kulturowa – zwiedzanie kolejno miejscowości: Trapani, Fulgatore, Segesta, Salemi, Napola, Palermo, Erice z ich zabytkami i muzeami. Co inne niż u nas… otóż należy pamiętać o sjeście, ona dotyczy nie tylko sklepów, ale także zabytków. TRAPANI to urokliwe miasto, ale i nazwa prowincji jednocześnie, bogata w liczne zabytki architektoniczne. Tam mieszkali nasi „comeniusowicze”.

FULGATORE to jedna z miejscowości prowincji Trapani. Sycylijczycy są bardzo przyjaźni w stosunku do przyjezdnych. Goście zostali bardzo serdecznie przyjęci, oprowadzeni po szkole – było mnóstwo uśmiechów, powitań, odczuwało się olbrzymią otwartość. W międzynarodowym spotkaniu nauczycieli, podczas którego delegacje wymieniały się pamiętnikami, które piszą uczniowie z wszystkich szkół, oraz listami które piszą uczniowie do siebie, uczestniczył również dyrektor tamtejszej szkoły. Sama szkoła mieści się w 2 budynkach FULGATORE (dzieci starsze) – NAPOLA (dzieci młodsze). Rozpieszczały wszystkich także iście niezimowa pogoda i przyroda.

WĘDRUJEMY, WYMIENIAMY INFORMACJE
I POZNAJEMY, bo po to przecież ten projekt…

Uczestniczkami kolejnej wyprawy edukacyjnej, było
3 nauczycieli: Pani Dyrektor Barbara Lubina, Pani Agnieszka Pytlik oraz Pani Izabela Długosz. O 7 rano wyruszyły do Warszawy, by stamtąd samolotem udać się do Rzymu
i Sycylii (Rzym oczywiście był tylko „stacją przesiadkową”).

„COMENIUSOWE” spotkania z pedagogami z różnych krajów europejskich stwarzają wyjątkową okazję do poznania różnych systemów edukacji i metod nauczania, do wymiany doświadczeń zawodowych, „podglądnięcia” ciekawych form pracy z dziećmi i przeniesienia ich do własnych szkół.

SEGESTA tutaj uczestnicy spotkania mieli okazję zobaczyć jedną z najlepiej zachowanych świątyń greckich, która nie musiała być odbudowywana. Stoi nienaruszona w niewielkiej przełęczy między dwoma pobliskimi szczytami. Nigdy nie została ukończona i może dlatego nikt z najeżdżających te ziemie nie czuł pokusy jej niszczenia. Dziś możemy więc oglądać fragment idealnie zachowanej historii liczącej równo 2428 lat. To miejsce budzi szacunek i daje szansę poczuć choć namiastkę tego czym był starożytny świat, który stworzył Europę.

SALEMI, urokliwe miasteczko o gęstej zabudowie, wąskich uliczkach, przemieszaniu historii i współczesności.
11 maja 2010 w mieście zostało otwarte muzeum mafii cosa nostra, które upamiętnia wykonywane przez nią zbrodnie oraz jej historię. Dedykowane jest pamięci Leonardo Sciascii, urodzonego na Sycylii pisarza, który w wielu książkach podejmował temat wpływu mafii na codzienne życie mieszkańców wyspy Jest to jedyne tego typu muzeum we Włoszech.

NAPOLA – filia szkoły w której gościli europejscy nauczyciele. Maluchy przywitały wszystkich serdecznie. Spontanicznie i bardzo żywiołowo, odziani w praktyczne fartuszki, zaprezentowały swoje umiejętności w pokazach artystycznych. Na zagranicznych gości czekał poczęstunek potraw sycylijskich przygotowany przez rodziców. Kolejne, przygotowane tutaj, spotkanie robocze nauczycieli zaowocowało prezentacjami nagranych jeszcze w swoich krajach legend. Nasza szkoła zaprezentowała legendę o skarbniku.

PALERMO, stolica Sycylii, nie skąpiło gościom słońca i piękna wzbudzającego prawdziwy zachwyt. Przez swoje położenie i pełnioną funkcję stanowi, zarówno pod względem architektonicznym, jak i kulturowym, łącznik pomiędzy stałym lądem, a resztą wyspy. Widać tu wiele elementów orientalnych, na przykład arabskich, ale także oddech nowoczesności.

ERICE, kolejna miejscowość w planie spotkań międzynarodowych. Zastępca burmistrza gościł „comeniusowców” na spotkaniu w ratuszu. Erice to jeden z najbardziej urokliwych zakątków Sycylii, na zachodnim koniuszku wyspy – średniowieczna osada w chmurach . Zachowana w całości do dzisiejszych czasów, łączy w niezwykły sposób mity i historię, sztukę i kulturę, architekturę i naturę, fantazję i realność.

POŻEGNANIE odbyło się w iście włoskim stylu ze śpiewem, tańcami ludowymi i przyjęciem pożegnalnym.

Szkolnictwo włoskie różni się nieco od polskiego. Scuola elementare (szkoła podstawowa) trwa pięć lat i kończy się egzaminem. Następnie jest trzyletnia scuola media (szkoła średnia 1-go stopnia) zakończona egzaminem dającym wstęp do szkoły średniej drugiego stopnia (liceo lub instituto). Podstawowa szkoła włoska ma za zadanie zapewnić alfabetyzację kulturową początkową i pełny rozwój osobowości ucznia z położeniem nacisku na interakcje z rodziną i ze społeczeństwem. Liczba godzin lekcyjnych wynosi tygodniowo 27 w pierwszym cyklu (kl. 1-2) i 30 w drugim (kl. 3-5). Klasy liczą maksymalnie 25 uczniów; liczba ta zmniejsza się do 20, gdy w klasie znajduje się niepełnosprawne dziecko wymagające specjalnego nauczania. Rok szkolny rozpoczyna się we wrześniu i trwa do 30 czerwca.

Opracowała: Izabela Długosz
Zdjęcia: Agnieszka Pytlik