W ramach realizacji projektu „Nauczyciel XXI wieku”
przez Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2 w Katowicach
w dniach 11.02-18.02.2017 roku
uczestniczyłyśmy w szkoleniu metodycznym języka angielskiego
„English and Methodology 21st century” w Jaen w Hiszpanii.

Sobota 11 lutego

Po kilku godzinach lotu dotarłyśmy do Malagi. Postanowiłyśmy zwiedzić największą atrakcję tego miasta – Alcazabę. Forteca ta jest jedną z największych, muzułmańskich budowli militarnych, jakie zachowały się w Hiszpanii. Ze względu na ograniczoną ilość czasu, gdyż czekała nas jeszcze podróż do Jaen, w drodze na dworzec autobusowy przespacerowałyśmy się nadmorską promenadą. Do Jaen dotarłyśmy późnym wieczorem.

Jaen to miasto w południowej Hiszpanii, w regionie Andaluzja. Miasto położone jest na przedgórzu Gór Betyckich, w rejonie źródeł rzeki Gwadalkiwir, w pobliżu największego parku narodowego Hiszpanii: Sierra de Segura i Sierra de Cazorla.

Od 711 roku Jaen znajdowało się w rękach Maurów. Podczas rekonkwisty wielokrotnie było miejscem walk, ze względu na strategiczne położenie przełęczy na drodze z Kastylii do Andaluzji. Od 1246 Jaen znalazło się pod panowaniem chrześcijan jako ważna twierdza graniczna.

Niedziela 12 lutego

To czas przyjazdów, powitań i poznania wszystkich uczestników kursu.

Zostałyśmy zapoznane ze szczegółowym programem naszego szkolenia. W czasie tego spotkania prof. Cinta Zunino przybliżyła nam kulturę i tradycje Hiszpanii (Images of Spanish Society). Wieczór spędziłyśmy w towarzystwie koleżanki z Australii, z którą wymieniłyśmy się ciekawymi spostrzeżeniami na temat systemów edukacji w naszych krajach.

Poniedziałek 13 lutego

Wczesnym rankiem zwarte i gotowe wyruszyłyśmy na pierwsze warsztaty (Generating creative language learning experiences and outcomes I). Poznałyśmy naszą nauczycielkę – Elizabeth Adams, Brytyjkę, która od ponad 20 lat mieszka i pracuje w Hiszpanii jako wykładowca na uniwersytecie. Podczas warsztatów zapoznałyśmy się oraz tworzyłyśmy mapy mentalne, które możemy wykorzystywać w czasie pracy z dziećmi na każdym przedmiocie.

Późnym popołudniem wraz z grupą oraz przewodnikiem wybrałyśmy się na zwiedzanie Jaen. Urzekł nas ogrom i piękno katedry, w której znajduje się relikwia – chusta św. Weroniki z odbiciem twarzy Chrystusa. Katedra zaprojektowana została w XVI wieku przez Andrésa de Vandelvira. Jest to jeden z najpiękniejszych renesansowo-barokowych kościołów Andaluzji. Fasada katedry ozdobiona jest rzeźbami Pedro Roldána przedstawiających Ewangelistów i Ojców Kościoła oraz zdobywcy Jaén Ferdynanda III, którego wzrok skierowany jest w kierunku byłej twierdzy Maurów – Castillo de Santa Catalina. W prezbiterium znajdują się pięknie rzeźbione stalle (ok. 1520 rok).
Miałyśmy również sposobność przespacerowania się wąskimi uliczkami starego miasta i poczuć klimat tego miejsca.

Wtorek 14 lutego

Od rana wraz z Elizabeth ćwiczyłyśmy naszą wymowę w języku angielskim i wypracowałyśmy zestaw przykładowych ćwiczeń dla naszych uczniów. Ten typ ćwiczeń z całą pewnością będzie dla uczniów atrakcyjny, ponieważ dostarczy im wiele zabawy i śmiechu.

Całe popołudnie spędziłyśmy na uniwersytecie biorąc udział w dwóch wykładach. Prof. Paula Garcia Ramirez poprowadziła wykład „English speaking countries in the classroom” dotyczący kolonizacji wielu terytoriów przez Królestwo Brytyjskie na przestrzeni wieków co wiązało się z rozprzestrzenieniem języka angielskiego na świecie.

Prof. Jesus Lopez Pelaez (Literature and Identity: An Introduction) w czasie drugiego wykładu poruszył problem zatracania tożsamości, rasizmu oraz migracji.

Środa 15 lutego

Znowu wczesna pobudka. Tym razem rozpoczęliśmy zwiedzaniem dwóch miast wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa Unesco.

Pierwszym z nich była Ubeda, gdzie zwiedzaliśmy kaplicę El Salvadora. Pierwsza faza rozwoju Úbedy łączy się z panowaniem arabskim, kiedy to rozwijała się tutaj produkcja ceramiczna i tkacka. Miasto zostało zdobyte przez Ferdynanda III Świętego w 1234 roku. Złoty wiek Úbedy przypada na dobę renesansu, głównie dzięki opiece Francisco de los Cobos y Molina, który był sekretarzem stanu Karola V, nad działalnością Andrésa de Vandelvira – słynnego hiszpańskiego architekta, który był m.in.projektantem katedry w Baezie oraz Jaen.

W drugim mieście – Baezie – podzielono nas na międzynarodowe grupy, które miały za zadanie odnalezienie 9 zabytków i udokumentowanie ich na zdjęciach (Baeza – treasure hunt). Po szalonej zabawie skosztowałyśmy hiszpańskiego przysmaku – churros z gorącą czekoladą.

Za panowania rzymskiego istniała na miejscu Baezy miejscowość Baetia, co znaczyło szczęśliwe miasto. Następnie w VII wieku ustanowiona została siedzibą biskupstwa, a w czasie podboju Płw. Iberyjskiego przez Maurów, dostała się pod panowanie króla Bayyani, stając się stolicą małego państewka. W 1227 roku została wyzwolona spod panowania arabskiego przez Ferdynanda III Świętego. Jednocześnie na polecenie papieża Honoriusza III arcybiskup Toledo Rodrigo Ximenez ogłosił Baezę siedzibą odradzającego się biskupstwa, jednak już w 1246 roku przeniesiono dwór biskupi do Jaén. Rozkwit Baezy przypada na XVI wiek, w 1542 roku założono tu uniwersytet, wtedy też w mieście działał znany architekt Andrés de Vandelvira. W pierwszej dekadzie XX wieku mieszkańcem Baezy był słynny poeta Antonio Machado y Ruiz.

W drodze powrotnej do Jaen zatrzymaliśmy się na wzgórzu, na którym znajduje się zamek św. Katarzyny, który obecnie pełni funkcję hotelu. Castillo de Santa Catalina w obecnym kształcie został zbudowany przez chrześcijan w XIII i XIV wieku w miejscu gdzie wcześniej znajdywały się fortyfikacje Kartagińczyków i Maurów. Z tego miejsca mogłyśmy oglądać przepiękną panoramę miasta.

Popołudnie było znowu bardzo pracowite – do wieczora brałyśmy udział w warsztatach (Generating creative language learning experiences and outcomes II). Tworzyłyśmy opowiadania na bazie krótkich tekstów, które miały za zadanie pobudzić naszą wyobraźnię i rozwinąć kreatywność.

Czwartek 16 lutego

Od wczesnego rana do późnego wieczora wraz z Elizabeth Adams i pozostałymi uczestnikami kursu wypracowywałyśmy kolejne metody aktywizujące wykorzystujące cytaty, obrazy, wizualizację, muzykę do pracy z uczniami. Wymieniłyśmy się z koleżankami z innych krajów informacjami dotyczącymi systemów edukacji, metod pracy z uczniami stosowanych na lekcjach i przedyskutowałyśmy nurtujące nas problemy (Generating creative language learning experiences and outcomes III i IV).

Chociaż dzień ten był wyczerpujący, byłyśmy usatysfakcjonowane efektami naszej pracy.

Wieczorem zwiedzałyśmy łaźnie arabskie wybudowane w XI wieku (Bańos Árabes) zajmujące podpiwniczenie renesansowego pałacu Palacio de Villardompardo. W ich przestronnym wnętrzu które przetrwało do dnia dzisiejszego w niemal idealnym stanie podziwiać można półkoliste sklepienie ze świetlikami w formie ośmioramiennych gwiazd, podkowiaste łuki oraz dwie ceramiczne kadzie do kąpieli. To największe łaźnie arabskie w całej Europie. Zajmują powierzchnię 450 m˛ i składają się z czterech pomieszczeń: przedsionka , sali zimnej, sali ciepłej i sali gorącej. Na terenie łaźni znajduje się muzeum ze zbiorami ukazującymi dawne życie mieszkańców regionu.

Piątek 17 lutego

W dobrych nastrojach wyruszyłyśmy na całodniową wycieczkę do Grenady. Pierwszym punktem był wykład prof. Jose Ruiz Mas „British Romantic Travellers in Spain: Friends or Foes?” podczas którego dowiedziałyśmy się w jaki sposób Hiszpania oraz Hiszpanie byli postrzegani przez inne narody.Kolejnym punktem tego dnia było zwiedzanie perełki architektonicznej – Alhambry – twierdzy mauretańskich kalifów. Zabytek ten jest również wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Naszym przewodnikiem w tym miejscu był prof. Jose Ruiz Mas, który w bardzo interesujący sposób przedstawił nam historię Alhambry.

Alhambra to warowny zespół pałacowy w Grenadzie w andaluzyjskim regionie Hiszpanii, zbudowany w latach 1232-1273 i rozbudowywany do XIV wieku. Jej rozbudowa trwała za panowania emirów z dynastii Nasrydów – Jusufa I i Muhammada V. Ten zabytek arabskiego budownictwa w Europie składa się z pałacu z kilkoma dziedzińcami i dekorowanymi salami, Alkazaby, Generalife – letniej rezydencji z ogrodami oraz z samych ogrodów znajdujących się na całym wzgórzu. Wewnątrz jest Patio de los Leones (podwórze lwów) z wodotryskiem opartym na 12 lwach; do dziedzińca tego przylegają 4 sale: jedna z nich, Sala de las Dos Hermanas (sala dwóch sióstr), zwana tak z powodu dwóch jednakowych płyt marmurowych w podłodze. Dziedzińce okolone są cienistymi kolumnadami; wiele chłodnych zakątków, ogródki z płynącą wodą, na zewnątrz zaś balkony, z których roztaczają się przepiękne widoki. Ornamenty przedstawiają wersety Koranu.

Alhambra była ostatnim punktem oparcia Arabów w Hiszpanii. Do roku 1492, w którym została zdobyta przez królów katolickich – Ferdynanda Aragońskiego oraz Izabelę Kastylijską, była siedzibą emirów Grenady. Przez długi czas służyła za więzienie, później (w XIX w.) została odbudowana z zachowaniem pierwotnego stylu.

Miałyśmy również możliwość zwiedzenia Katedry Najświętszej Maryi Panny od Wcielenia oraz kaplicy królewskiej, w której znajdują się grobowce królów katolickich – króla Ferdynanda Aragońskiego i królowej Izabeli Kastylijskiej, a także Joanny Szalonej i Filipa Pięknego.Wrażenia z tej wycieczki pozostaną na długo w naszej pamięci.

Sobota 18 lutego

To już ostatni dzień naszego szkolenia. Każdy uczestnik naszego kursu przedstawił prezentację, która dotyczyła wiedzy zdobytej w czasie kursu (nasza prezentacja). Spotkanie zakończyło się krótkim podsumowaniem, na którym organizator przedstawił sposoby rozpowszechniania udziału w kursie (dissemination strategies). Otrzymałyśmy certyfikaty potwierdzające aktywny udział w szkoleniu metodycznym z języka angielskiego.

Niedziela 19 lutego

Po całym dniu podróży szczęśliwie wróciłyśmy do domu.

Przez cały tydzień spisywałyśmy nasze refleksje związane zarówno z kursem jak i zajęciami pozwalającymi poznać nam jak najlepiej kulturę i zwyczaje Hiszpanii (reflective journal).

Podsumowując:

Udział w kursie „English and Methodology 21st century” pozwolił nam poznać wiele ciekawych osób z różnych krajów. Poprawiłyśmy swoją płynność w posługiwaniu się językiem angielskim. Miałyśmy możliwość wymiany informacji na temat rożnych systemów edukacji oraz różnych metod uczenia dzieci w różnym wieku. Udział w kursie przypomniał nam o konieczności bycia kreatywnym i używaniu różnorodnych metod aktywizujących pracę dzieci. Miałyśmy również okazję do poznania piękna części Andaluzji – miast takich jak Jaen, Baeza, Grenada oraz Hiszpanów, którzy okazali się ludźmi bardzo otwartymi, chętnymi do pomocy, przyjacielskimi.

Uczestniczki kursu:
Dorota Rutecka-Pyka
Agnieszka Pytlik
Katarzyna Pawlik