Erasmus+, spotkanie w Katowicach 9-14 kwietnia 2018

DZIEŃ 1

We wtorek wszyscy spotkaliśmy się w szkole około godziny 9.00. W sali gimnastycznej odbyło się oficjalne powitanie wszystkich gości z projektu ERSAMUS+. Na początku głos zabrał Pan Dyrektor i opowiedział po angielsku trochę o naszej szkole. Następnie przedstawiali się nasi goście – nauczyciele i uczniowie. Dostali oni drobne upominki na pamiątkę. Następnie klasa III b przedstawiła gościom kilka polskich zabaw przy akompaniamencie fletów. Zaraz po nich wystąpił zespół „Bajtle”, który zaprezentował śląskie tańce.

Kulminacyjnym punktem tego dnia było przedstawienie przygotowane w języku angielskim przez klasy V b i VII a. Uczniowie przedstawili problemy związane z zanieczyszczeniem powietrza i wyjaśnili co trzeba robić by zminimalizować to zjawisko. Po przedstawieniu uczniowie spędzili czas w klasach, a nauczyciele zwiedzili naszą szkołę.

DZIEŃ 2

W środę pojechaliśmy wszyscy na wycieczkę do Pszczyny, a dokładniej do zagrody żubrów. Te zwierzęta są zagrożone wyginięciem, dlatego pragnęliśmy pokazać je naszym gościom. Są one również charakterystyczne dla naszego regionu, jak i kraju. Mieliśmy okazję zobaczyć karmienie tych zwierząt.

Następnie weszliśmy do muzeum, gdzie zostały pokazane inne gatunki zwierząt, występujące w okolicy. Po wizycie w zagrodzie pojechaliśmy na Górę Żar, niedaleko Żywca. Na górę wjechaliśmy kolejką. Na szczycie mogliśmy podziwiać piękne widoki  oraz zobaczyć wielki zbiornik wodny, który dostarcza wodę do elektrowni. Po pikniku zjechaliśmy na dół i udaliśmy się do elektrowni szczytowo-pompowej Porąbka-Żar.

Tam obejrzeliśmy film o rodzajach elektrowni oraz jak pracuje ta, w której się znajdowaliśmy. Następnie poszliśmy do elektrowni w głąb góry. Tam pokazano nam najważniejsze maszyny w elektrowni oraz cały panel sterowania. Po zwiedzeniu wyruszyliśmy w drogę powrotną. Kolację zjedliśmy w restauracji Warownia w Pszczynie. Do szkoły wróciliśmy po godzinie 19.

DZIEŃ 3

Rano, gdy przyszliśmy do szkoły, poproszono nas do sali gimnastycznej, gdzie klasy III-VI przygotowały prezentację o zmianach klimatu na poszczególnych kontynentach oraz informacje o zagrożonych gatunkach roślin i zwierząt. Klasy przygotowały się do tego bardzo profesjonalnie, miały ze sobą rekwizyty, plakaty oraz zdjęcia.

Po prezentacji, wraz z naszymi gośćmi, udaliśmy się do klasy, aby przygotowywać grę planszową. Każdy kraj zrobił swój pionek, a wszyscy pokolorowaliśmy planszę. Po przygotowaniach wyszliśmy na korytarz zagrać. Aby wygrać trzeba było dotrzeć na metę. Były oczywiście ułatwienia, aby z nich skorzystać trzeba było odpowiedzieć na pytania związane z zanieczyszczeniami i co trzeba zrobić aby im zapobiec.

Po grze dziewczynki z klasy VI a, Kasia Tomera, Kasia Wrzesień i Marta Pałyska, przygotowały świetną prezentację o Polsce. Przedstawiły w niej najważniejsze informacje o naszym kraju, polską kuchnię, najpiękniejsze krajobrazu, sławnych Polaków, a na końcu zaprezentowały łamańce językowe. Po prezentacji był krótki quiz, aby wszystko podsumować. Resztę czasu spędziliśmy u siebie w klasach. Po południu odbyła się uroczysta kolacja. Mogliśmy tam skosztować polskiej kuchni przygotowanej przez naszych uczniów jak i ich rodziców. Na kolacji można było sobie zrobić pamiątkowe zdjęcia w foto budce.

DZIEŃ 4

W ostatni dzień wybraliśmy się do Kopalni Soli w Wieliczce. Jest ona wpisana na światową listę UNESCO. Na dół schodziliśmy po schodach. Pod ziemią przewodnik opowiadał nam jak kiedyś wydobywano sól. Mieliśmy okazję poznać różne legendy na temat tej kopalni oraz dowiedzieć się kto kiedyś ją zwiedzał. Pod ziemią zobaczyliśmy różne postacie zrobione z soli. Zwiedziliśmy dużo korytarzy i komór. Na koniec mieliśmy czas na kupienie pamiątek. Z kopalni wyjechaliśmy windą.

Kolejnym etapem wycieczki był Kraków. Podjechaliśmy pod Smoczą Jamę i tam czekaliśmy na przewodników. Przewodnicy pokazali nam zamek na Wawelu, dziedziniec oraz katedrę. Następnie przeszliśmy się po Starym Mieście, a pani przewodniczka opowiadała nam różne ciekawostki. Doszliśmy do Sukiennic i weszliśmy do Kościoła Mariackiego, gdzie przeczekaliśmy deszcz. Po wyjściu z kościoła poszliśmy na obiad, a następnie mieliśmy czas wolny. W autokarze trochę pośpiewaliśmy i gdy dojechaliśmy pod szkołę wszyscy się pożegnaliśmy i wróciliśmy do domów. Nasi goście w sobotę wrócili do swoich krajów.

Wizytę uważam za bardzo udaną, wszyscy się świetnie bawiliśmy. Mogliśmy poznać naszych rówieśników z innych krajów, porozmawiać troskę po angielsku, dowiedzieć się ciekawych rzeczy o innych krajach. W przyszłości czekamy na nowych gości.