W dniach 15-19 listopad 2016 odbyło się spotkanie dla koordynatorów projektu „Efektywne metody w uczeniu się”. Miejscem spotkania była szkoła podstawowa Ecole élémentaire Raphaël Cipolin znajdująca się w największym mieście Gwadelupy Pointe-ŕ-Pitre.

Po prawie 20 godzinach podróży dotarłyśmy do Pointe-ŕ-Pitre. Przywitały nas szumiące palmy, śpiewające ptaki, odgłosy przeróżnych insektów oraz niesamowicie wysoka wilgotność. Zmęczone podróżą od razu położyłyśmy się spać. Przez różnicę czasową wstałyśmy bardzo wcześnie gotowe na spotkanie z wszystkimi partnerami naszego projektu. Gdy dotarłyśmy do szkoły czekał na nas tłum uczniów śpiewających hymn Francji. Dzieci przywitały się z nami w każdym języku – po polsku, po włosku, po hiszpańsku, po bułgarsku i oczywiście po francusku. Wtedy też poznałyśmy koordynatorów i nauczycieli z innych szkół naszego projektu. Uczniowie pięknie ozdobili swoją szkołę plakatami z informacjami o każdym kraju partnerskim. Wisiały również tablice przedstawiające historię samej wyspy. Po kilku wspólnych zdjęciach zostałyśmy zaprowadzone na boisko szkolne, bo tam już szykowali się uczniowie do występu. Nasz projekt zajmuje się tematyką zmian klimatu, dlatego też dzieci przygotowały przedstawienie dotyczące ochrony naszej planety. Było dużo piosenek, regionalne tańce, (do których zostałyśmy zaproszone), dużo śmiechu i zabawy. Po akademii pani dyrektor oprowadziła nas po szkole, pokazała nam pracownie. Na koniec zostaliśmy zaprowadzeni do sali konferencyjnej gdzie odbyło się pierwsze spotkanie dotyczące projektu podczas którego wymieniliśmy się listami oraz pamiętnikami, które przygotowali nasi uczniowie. Omówiliśmy również zadania do zrealizowania na obecny rok szkolny: przygotowanie filmów o tematyce ekologicznej, przygotowanie wspólnego kalendarza na rok 2017 czy też budowę małej szklarni. Przed przyjazdem mieliśmy przeprowadzić w naszych szkołach ankiety dotyczące globalnego ocieplenia i to właśnie na tym spotkaniu omawialiśmy jej wyniki. Po długim dniu pełnym wrażeń wróciliśmy do hotelu.

Następny dzień zaczęliśmy od zwiedzania miasta Pointe-ŕ-Pitre, towarzyszył nam wspaniały przewodnik, które przedstawił nam historię miasta jak i całej wyspy, opowiadał nam o uprawie trzciny cukrowej a także o szlaku niewolników. Gdy zaczęło padać udaliśmy się do szkoły na lunch przygotowany specjalnie dla nas przez rodziców. Mogliśmy skosztować różnych ryb, kurczaka w sosie colombo, karaibskiej kaszanki, owocu drzewa chlebowego, puree z banana a na koniec różne karaibskie ciasta i ciasteczka. Po lunchu udaliśmy się na drugie spotkanie dotyczące projektu. Omówiliśmy przygotowanie logo oraz maskotki projektu, ustaliliśmy, że będziemy wysyłać sobie kartki na różne święta, (do przygotowania kartek będziemy używać materiałów z recyclingu). Omówiony został także format strony internetowej projektu oraz filmu przedstawiającego każdą szkołę partnerską. Pod koniec dnia zwiedziliśmy Memorial ACTe, czyli Centrum Pamięci o Handlu Ludźmi i Niewolnictwie. Jest to bardzo interaktywne muzeum, z którego możemy dowiedzieć się wiele o historii niewolnictwa od starożytności do dnia dzisiejszego.

Czwartek był dniem wyprawy na wulkan La Soufričre. Wstaliśmy wcześnie rano i po dwóch godzinach jazdy samochodem znaleźliśmy się u podnóża lasu deszczowego. Wysoka wilgotność i ponad 30 °C nie ułatwiały wspinaczki, każdy krok wydawał się dwa razy trudniejszy. Stopniowo pokonując wysokość ku naszym oczom, co chwilę wyłaniał się nowy krajobraz. Niesamowita roślinność, śpiew egzotycznych ptaków i piękna panorama wyspy na długo zostaną w naszej pamięci. Wiedzieliśmy, że szczyt już niedaleko gdyż dookoła można było coraz bardziej poczuć zapach siarki. Na samej górze wyłonił się buchający oparami krater. Wspinaczka na wciąż aktywny wulkan dostarczyła nam wiele niezapomnianych wrażeń.

Po dość męczącej wyprawie poprzedniego dnia nastał czas na wypoczynek nad morzem. Zaplanowano dla nas wyprawę statkiem ze szklanym dnem Nautilus. Pływaliśmy nad niesamowitą rafą koralową, która była prawie na wyciągnięcie ręki. Po odprężającym poranku wybraliśmy się do elektrowni geotermalnej gdzie zobaczyliśmy jak produkuje się prąd dzięki wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii. Wieczorem znów spotkaliśmy się z nauczycielami ze szkoły podstawowej w Pointe-ŕ-Pitre, aby omówić podobieństwa i różnice systemów edukacyjnych naszych krajów, porozmawiać o naszych uczniach, o ich problemach i sukcesach.

Sobota rozpoczęła się wycieczką na najbardziej wysuniętą część wyspy – Pointe des Châteaux. Widok był niesamowity, w oddali można było zobaczyć inne wyspy karaibskie. Tego dnia mogliśmy przejść się po plaży, zanurzyć stopy w oceanie. W drodze powrotnej zwiedziliśmy elektrownię wiatrową. Gwadelupa jest dobrym przykładem na wykorzystanie energii odnawialnej. Na koniec pokazano nam plantację trzciny cukrowej na której mogliśmy spróbować jej pędów oraz wypić zrobiony z niej napój. Po plantacji poruszaliśmy się kolejką, która kiedyś służyła do przewożenia towaru i pracowników. Niestety nastał czas pożegnań z wszystkimi uczestnikami. Pełni inspiracji i nowych pomysłów wróciliśmy do naszych szkół. Następne spotkanie już w maju w Hiszpanii. Do zobaczenia

Agnieszka Pytlik
Dorota Rutecka – Pyka

OPIS WYSYPY

 

Gwadelupa to grupa kilku wysp położonych w archipelagu Małych Antyli Podwietrznych, stanowiąca terytorium zamorskie Francji. Największe wyspy, Basse Terre i Grande Terre, dzieli rzeka – River Salee. Gwadelupa cieszy się dużym powodzeniem wśród turystów poszukujących przepięknych piaszczystych plaż i błękitnych wód Atlantyku. Wyspa Grande-Terre jest wapienna, dzięki czemu pełno tutaj malowniczych plaż. Basse-Terre natomiast jest pochodzenia wulkanicznego. Wyspa jest bardziej górzysta i to na niej znajduje się czynny wulkan La Soufrier, który ma 1467m n.p.m. Tropikalny klimat, wspaniała kultura i karaibskie krajobrazy stanowią świetne tło dla wakacyjnego odpoczynku. Kolumb odkrył tę wyspę w 1493r. Wyspa w ciągu swej historii przechodziła od Francuzów przez Anglików do Szwedów. Dopiero traktat wiedeński przyznał te ziemie oficjalnie Francuzom. W tej części Karaibów uprawiano trzcinę cukrową i bananowce. Obecnie, pod wpływem Kuby zaczęło się tworzyć wiele organizacji, które walczą o niepodległość wyspy.

Informacje praktyczne:
Wizy: Do 90 dni Polacy nie muszą mieć wizy, wystarczy dowód osobisty lub paszport, gdyż jest to terytorium zamorskie Francji.
Język: francuski, kreolski.
Waluta: euro.
Czas: minus 5 godzin, latem minus 6 godzin.

Pogoda:
Wyspy znajdują się w strefie pasatów, panuje tutaj klimat podrównikowy pośredni. Można tutaj wypoczywać przez cały rok. Temperatura powietrza w ciągu dnia nigdy nie spada poniżej 25 °C, a na większości wysp standardem są 30-stopniowe upały. Na urlop najlepiej wybrać się w okresie pory suchej, kiedy powietrze nie jest tak wilgotne i parne. Czas jej trwania różni się nieco na poszczególnych wyspach, jednak przeważnie występuje w okresie listopad/grudzień – marzec/kwiecień. Temperatura wody w Morzu Karaibskim, która utrzymuje się stale powyżej 25 °C, zachęca do kąpieli przez cały rok. Karaiby nawiedzane są często przez huragany. Przeważnie występują one w okresie od sierpnia do listopada.

erasmus_gwadelupa_30 (108 kB)

erasmus_gwadelupa_31 (66 kB)