Dnia 16.05.18 r. pojechaliśmy wraz z klasami piątymi w Góry Świętokrzyskie. Pierwszym celem naszej wyprawy była Jaskinia Raj. Jest jedną z najbardziej znanych atrakcji turystycznych Gór Świętokrzyskich i jedną z najpiękniejszych jaskiń krasowych naszego kraju. Zachwyca bogactwem, jaskinia ta została uznana za rezerwat przyrody. Następnie udaliśmy się do Centrum Neandertalczyka i Centrum Leonarda Da Vinci. Po wejściu do Centrum Neandertalczyka, każdy dostał słuchawki z kasetą i przez 30 min słuchaliśmy opowieści z życia Neandertalczyków. Najciekawszym elementem wystawy była replika mamuta, który miał 3,5 m wysokości i ponad 6 m długości. Po jakimś czasie udaliśmy się do Centrum Da Vinci gdzie każdy z nas mógł przeprowadzić eksperymenty naukowe naszego umysłu. Po zwiedzeniu Centrum Da Vinci pojechaliśmy do naszych domków. Dostaliśmy obiad, a następnie odbyła się dyskoteka i zajęcia sportowe. Drugiego dnia udaliśmy się w góry, zwiedzaliśmy Dąb Bartek, jest to najstarsze drzewo w Polsce. Potem naszym celem był klasztor na Świętym Krzyżu. Świątynia ta skrywa relikwie drzewa z Krzyża Świętego, na którym zginął Jezus Chrystus. Wracając z klasztoru poszliśmy szlakiem Gór Świętokrzyskich podziwiając gołoborza. Niestety pogoda nam nie dopisała i bardzo zmokliśmy. Wróciliśmy do domków gdzie czekał na nas obiad i kiełbaski. Trzeciego dnia pojechaliśmy do osady Średniowiecznej w Szklanej Hucie, Pojechaliśmy na Zamek królewski w Chęcinach, o nazwie Krzyżtopór. W trakcie podziwiania zamku pani Rutecka opowiadała nam historie i legendy z nim związane. Następnie wyruszyliśmy po nasze torby i walizki, zjedliśmy obiad i pełni wrażeń wróciliśmy do naszych domów.

Mateusz Skrzypczak

Dzień 1
Zbiórka była o 6:45. Wszystkie klasy piąte stawiły się równo o tej godzinie na ul. Góralskiej. Wyjechaliśmy około godziny 7:00. Część uczniów pojechała busikiem, a reszta autokarem. Droga minęła nam szybko, wszyscy byli zadowoleni. Około godziny 12:00 byliśmy na terenie naszych dwóch pierwszych atrakcji. Nauczycielki podzieliły nas na trzy grupy. Pierwsza grupa zwiedzała Jaskinię Raj, a dwie pozostałe Centrum Neandertalczyka. Byłam w pierwszej grupie. W Jaskini Raj było bardzo zimno, temperatura sięgała około 10 stopni. Przy zwiedzaniu stalaktytów i stalagmitów kilka razy ujrzeliśmy nietoperza. Był bardzo mały, więc nikt się nie bał. Po zakończeniu zwiedzania i kupieniu pamiątek nasza grupa poszła do Centrum Neandertalczyka. Było tam bardzo ciekawie. Mogliśmy zobaczyć jak żyli nasi przodkowie. Najbardziej podobała mi się wielka figura mamuta. Po skończeniu zwiedzania wszyscy uczestnicy udali się do autokarów. Pojechaliśmy dalej do Centrum Nauki Leonarda da Vinci. Moim zdaniem było ono bardzo podobne do Centrum Kopernika w Warszawie, jednak było trochę mniejsze. Mieliśmy dwie godziny na zwiedzanie. Po kupieniu pamiątek pojechaliśmy do ośrodka Ptaszyniec. Po objedzie nauczycielki i opiekunki zorganizowały dyskotekę oraz zawody domków w różnych konkurencjach. Kiedy zabawa się skończyła wróciliśmy do swoich domków.

Dzień 2
Dnia drugiego po śniadaniu pojechaliśmy zwiedzać Dąb Bartek. Drzewo było ogromne i stare. Bardzo mi się podobało, tylko szkoda że padało. Po skończeniu zwiedzania pojechaliśmy pod górę na której znajdował się klasztor i krypty. Niestety droga na szczyt była bardzo deszczowa i miałam mokre spodnie, bluzę i kurtkę przeciwdeszczową. Najpierw zwiedzaliśmy gołoborze, czyli teren na którym są tylko same kamienie. Następnie zwiedzaliśmy piękny klasztor oraz kryptę, czyli grobowiec Jeremiego Wiśniowieckiego.

Dzień 3
Ostatni dzień wycieczki był moim zdaniem najciekawszy. Zobaczyliśmy dużo interesujących miejsc i doświadczyliśmy wielu atrakcji. Najpierw pojechaliśmy do Osady Średniowiecznej. W Osadzie mieliśmy szansę poznać średniowieczne zawody, zjeść przysmak dawnych Polaków oraz zrobić własną miseczkę z gliny. Na koniec odbyła się gra terenowa, w której szukaliśmy skarbu. Po kupieniu pamiątek pojechaliśmy zwiedzać ruiny zamku Krzyżtopór. Było świetnie.
Po tym wszystkim wróciliśmy do domu około godziny 21:00.

Wiktoria Latos

W dniach 16-18 maja odbyła się wycieczka klasowa w Góry Świętokrzyskie. Wycieczka ta była bardzo udana, ponieważ nasza klasa zwiedzała bardzo dużo ciekawych miejsc. Najbardziej podobało mi się to, że wychowawczynie zaplanowały nam taki interesujący wyjazd. Niestety jedyną wadą wycieczki była pogoda, która spłatała nam figla – cały czas padało.
Najbardziej ze zwiedzania podobała mi się Osada Średniowieczna. Można było przenieść się w czasie. Poznawaliśmy jak dawniej, a dokładnie w średniowieczu żyli ludzie. Mieliśmy bardzo fajną grę terenową. Całą wycieczkę odróżniały też inne niesamowite wyjazdy np. największe w Polsce gołoborza, największa w Polsce jaskinia. Mieszkaliśmy w ośrodku wypoczynkowym Ptaszyniec. Domki letniskowe były przepiękne i przytulne. Jedzenie w nim serwowane było najlepsze ze wszystkich wycieczek na których byłam. Wycieczkę oceniam bardzo pozytywnie, przyjechałam z niej bardzo zmęczona, ale również bardzo zadowolona, niestety jedyną rzeczą, która sprawiała mi przykrość było to, że wycieczka za wcześnie się skończyła.

Ania Tomaszewska

Wraz ze swoją i pozostałymi piątymi klasami w dniach od 16-18.05.2018 pojechaliśmy na wycieczkę w Góry Świętokrzyskie. Zbiórkę mieliśmy o godzinie 6.45 na ulicy Góralskiej, a na miejscu byliśmy około godziny 12.00. Na początku naszej wycieczki zwiedzaliśmy Centrum Neandertalczyka. Centrum Neandertalczyka znajduje się tuż obok Jaskini Raj, jest to specjalna kapsuła, w której znajduje się nowoczesne Centrum i w której mieszczą się sale tematyczne, można dowiedzieć się o ewolucji od momentu Wielkiego Wybuchu do pojawienia się człowieka neandertalskiego. Najbardziej ciekawa była naturalnych rozmiarów replika mamuta. Następnie poszliśmy do Jaskini Raj. Jaskinia Raj jest jedną z najbardziej znanych atrakcji turystycznych Gór Świętokrzyskich i jedną z najpiękniejszych jaskiń w naszym kraju. Po zwiedzeniu Jaskini Raj wyruszyliśmy do Centrum Nauki Leonardo da Vinci. Było tam bardzo dużo ciekawych rzeczy do zwiedzania, można tam było poznać nowoczesną naukę poprzez zabawę. Po zwiedzeniu Centrum udaliśmy się do naszego miejsca noclegowego, które znajdowało się w Ośrodku Ptaszyniec w miejscowości Bocheniec. Po obiadokolacji Panie przygotowały dla nas dyskotekę oraz różne gry i zabawy. Następnego dnia po śniadaniu pojechaliśmy zobaczyć Dąb Bartek, jeden z najstarszych w Polsce dębów, jest on chroniony prawem jako pomnik przyrody. Ma on około tysiąca lat. Pojechaliśmy również zobaczyć gołoborza czyli takie rumowiska skalne w górach. Przeszliśmy się również szlakiem Gór Świętokrzyskich i byliśmy na Łysej Górze i zwiedzaliśmy Święty Krzyż – klasztor na Łysej Górze. Po obiadokolacji Panie przygotowały dla nas różne gry i zabawy. W ostatnim dniu wyruszyliśmy do Osady Średniowiecza w Szklanej Hucie. Było to miejsce, w którym można spotkać czarownice i guślarza. Największą atrakcją była praca wykonywana przez rzemieślników. Podczas pobytu na Osadzie Średniowiecznej można było zaobserwować pracę kowala, garncarza czy wikliniarza. Następnie wyruszyliśmy do Zamku w Chęcinach o nazwie Krzyżtopór, tam zwiedzaliśmy ruiny tego zamku. Po przyjeździe do bazy noclegowej poszliśmy na obiad, po obiedzie musieliśmy posprzątać swoje pokoje i wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Na miejsce dotarliśmy około godziny 21.30. Wycieczka była bardzo ciekawa i interesująca. Podobały mi się wszystkie miejsca jakie zwiedzaliśmy.