W roku szkolnym 2008/2009 nasza szkoła rozpoczęła realizację nowego projektu Comenius „Tworzenie szkół dla zrównoważonego rozwoju”. Koordynatorem szkolnym projektu jest Pani Dorota Rutecka.

Naszymi partnerami są szkoły podstawowe:

 

  • Cypr – szkoła koordynująca Dimotiko Scholio Pefkios Georgiadis, znajduje się w stolicy Nikozji; koordynator projektu to dr Pavlos Rigas; www.schools.ac.cy/pgeorgiadi-dim
  • Hiszpania – C.P. Ntra. Senora Del Socorro, znajduje się
    w miejscowości Palmas, koordynator szkolny to Kamilo Rodriguez Macias; www.cpnsdelsocorro.juntaextremadura.net
  • Grecja – VASILIKI Primary School, znajduje się
    w miejscowości Trikala, koordynator szkolny to Antki Moustaka;
  • Rumunia – Scala Cu clasele I-VIII, Mihai Eminescu, znajduje się
    w miejscowości Rosiorii de Vede, koordynator szkolny to Ileana Burtan;
  • Finlandia – Lauttasaaren Ala-Asteen Koulu, znajduje się w miejscowości Helsinki, koordynator szkolny to Paula Luopio-Lemetyinen. www.lauta.edu.hel.fi
  • Włochy – Instituto Comprensivo Statale Paolo Negliz, znajduje się w miejscowości Vanzago, koordynator szkolny to Maria Luisa Toia. www.institutopaoloneglia.net
  • Portugalia – Colegio Infante Santo, znajduje się w miejscowości Santarem, koordynatorem szkolnym jest Claudia Casimiro;
  • Francja – Ecole elementaire Jules Guesde, znajduje się
    w miejscowości Villeurbanne, koordynatorem jest Mirelle Ghys.

WIZYTY:

Na początku wyjaśnimy na czym polega pojęcie zrównoważonego rozwoju, którego dotyczy tematyka projektu. Pojęcie zrównoważonego rozwoju pochodzi pierwotnie z leśnictwa, a stworzone zostało przez Hansa Carla von Carlowitza. Oznaczało ono pierwotnie sposób gospodarowania lasem polegającym na tym, że wycina się tylko tyle drzew, ile może w tym miejscu urosnąć, tak by las nigdy nie został zlikwidowany, by mógł się zawsze odbudować. Koncepcja zrównoważonego rozwoju była na początku XIX wieku propagowana przez wszystkie niemieckie Wyższe Szkoły Leśnicze. Niemieckie leśnictwo cieszyło się wówczas dużym uznaniem na całym świecie, w związku z czym pojęcie to zostało przyjęte przez wielu naukowców
z innych krajów, od Francji po Włochy. Obecnie definicja zrównoważonego rozwoju nie ogranicza się wyłącznie do sfery leśnictwa.

Ogólnie mówiąc, idea zrównoważonego rozwoju to założenie stałego postępu gospodarczego i społecznego zharmonizowanego ze środowiskiem naturalnym. Chodzi o zbudowanie takiego modelu gospodarczego, który zapewni postęp ludzkości oraz zapewni wszystkim możliwość lepszego życia bez niszczenia wspierających go systemów. Oznacza to wykorzystywanie dóbr przyrody przy jednoczesnym ich szanowaniu. Na przykład zrównoważony rozwój w energetyce zakłada zmniejszenie ilości wykorzystywanej energii, zwiększenie czystości i efektywności procesu wytwarzania użytecznych form energii, eliminowanie procesów spalania paliw kopalnych i zastępowanie ich alternatywnymi źródłami energii.

Projekt „Tworzenie szkół dla zrównoważonego rozwoju” ma na celu promowanie tego pojęcia w szkołach. Dziewięć europejskich szkół przeprowadzi wspólne zadania, które będą promowały następujące założenia:

  • Konsumeryzm i redukowanie odpadów
  • Restrukturyzacja otoczenia szkoły
  • Zmiany klimatu
  • Odżywianie się

Działania zaplanowane na pierwszy rok współpracy:

  • Rozpoznawanie odpadów przeznaczonych do recyklingu oraz poznanie ich cyklu życia.
  • Wykorzystanie odpadów na lekcjach plastyki i techniki.
  • Przeprowadzenie wywiadu z dowolnym odpadem.
  • Przygotowanie kartek na Boże Narodzenie z czerpanego papieru.
  • Napisanie bajki dotyczącej zagrożenia hałasem w Polsce.

Działania zaplanowane na drugi rok współpracy:

  • Przygotowanie sondażu na temat: W jaki sposób ludzie z sąsiedztwa podróżują do pracy
    (ilość samochodów przejeżdżających w pobliżu szkoły).
  • Zbadanie wpływu CO2 na środowisko naturalne (pomysł zaczerpnięty ze strony www.teachers4energy.eu ).
  • Zbadanie w jaki sposób ludzie podróżują dzisiaj, a w jaki sposób robili to 50 a nawet 100 lat temu.
  • Zorganizowanie wystawy prac uczniów, wykonanych dowolną techniką, dotyczącej wpływu
    efektu cieplarnianego na nasz świat.
  • Zbudowanie małych szklarni aby lepiej zbadać wpływ efektu cieplarnianego na naszą planetę.
  • Promowanie tradycyjnych produktów (przygotowanie przepisów z tradycyjnych produktów).
  • Ogłoszenie konkursu dotyczącego promocji zdrowego żywienia.
  • Zorganizowanie „dnia gotowania”, promowanie tradycyjnych produktów swojego oraz partnerskich krajów.